Big C, how a lesson maybe should be

• taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #91 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Big C, how a lesson maybe should be
Vanochtend weer een les. Stijve rug, het is wat het is. Positie naar de bs is prima. Maar dan komt ventje in de lichte problemen. De shift is niet goed. De heup shift wel, maar het lichaam is niet in sync. Deloften van de club gaat goed, lengte is meer dan goed (sloeg met i8, maar teacher dacht eerst aan een i7), geen klachten. Maar de shot cone moet nauwer. Het kwam niet goed. Terug naar de pitching weide. Soft chippie, little bal of fur. Daar waar ik op de mat teveel probeerde, forceren, het net niet, ging het chippen meer dan goed. Super contact, ballflight top, spin prima, teacher meer dan happy. Begin bij de chippie en work your way up. Blij namen we afscheid van elkaar. 

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• taxgolf
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 5 dagen geleden #92 door taxgolf
Vanochtend weer een les. We zijn een beetje de tas door gegaan. 3 key punten. set up. Balans, ontspannen, voetenlijn, heup en schouders. Daar is teacher erg tevreden over. Bij de clubs die we gedaan hebben (i7, w7, hy en i8), is het allemaal identiek. Helemaal prima. 2e punt, ontspannen agressief swingen. Niet agressief swingen. De focus ligt daar op ritme en tempo. Van de ontspanning ontspannen naar een versnelling. Lastig voor mij. Dat gaat steeds beter als er steeds meer vertrouwen in de swing is. Gaat ook steeds beter. 3e is het deloften van de club in de swing. Vanuit de stabiele set up, start de back swing, shift en turn. Op p2 moet de club via een bowed pols (beetje a la DJ) gesloten zijn, op naar de top van de BS en eigenlijk vlak voor je bij de top bent, komt al de shift, waardoor de COM weer op zijn plek of zelfs een fractie voorbij de set up positie komt. De turn volgt waardoor de balvlucht strak, niet of nauwelijks windgevoelig is. Dun geslagen ballen gaan rechtuit. Oftewel, niet goed geslagen ballen, houden redelijk goed de lijn. Voorheen gingen mijn schouders eerst, met als gevolg een zogenaamde cut accross. Weinig afstand en sliceachtige balvlucht was het gevolg. Mijn bal vlucht is spectaculair beter evenals de afstand. Constanter. En beter begrip wat ik verkeerd doe als ik weer een slechte bal sla. In de baan komt het er niet altijd uit. Heb niet altijd de focus, ben dan vaak bezig met andere zaken (gezelligheid). En met dit weer, moet je, behoudens een uitschieter, ook voor lief nemen dat het gaat zoals het gaat. We spraken nog even na. Les nemen heeft alleen zin als je ook gaat oefenen, bereid bent tijd erin te stoppen. Ik sta heel vaak mijn set up in de woonkamer te oefenen, shift en turn.

• taxgolf
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 1 maand geleden #93 door taxgolf
Zo. Vanochtend weer eens een les. Moeilijke tijden voor de teacher uit Schotland. Ondanks Covid toch optimistisch. Hij komt ui North Berwick. Waar thans het Schots Open gespeeld wordt. In pakweg 10-15 minuten zo’n 30 banen. Golfwalhalla. Baan waar nu gespeeld wordt is een member course maar er zijn exact dezelfde banen die goedkoper zijn met vergelijkbare kwaliteit.

De les. Gemengd. Eerst even kijken/check up voor de ijzers. Heel, heel tevreden leraar. Alle posities goed. Wat moet ik er meer over zeggen. Toen naar de driver. Mijn worstelclub. Alles wat goed gaat met de ijzers, gaat stukken minder met de big boy. Als ik roteer dan gaat t. En om een 1 of andere reden, doenik dat te weinig. Hele zachte swings gedaan met de driver, rotatie. Uiteindelijk ging dat ok. Dus dat wordt t oefenen. Flat wrist en roteren

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, x-elf

• taxgolf
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #94 door taxgolf
Vandaag weer eens een les gehad. Het kon, C mag reizen vanuit Schotland. Na afloop van de les zou ik nog even spelen met X-elf. We hebben het bij een gezellig bakkie pleur gehouden. Spelen met windkracht 60 is niet zo leuk.

Het zal ergens begin winter geweest zijn dat ik eindelijk een vrij gevoel over mijn swing had. Vertrouwen in de techniek, vertrouwen in de route die we (C en ik) gekozen hadden (o.m. een consistent balcontact, ook een slecht geraakte bal zou dan redelijk speelbaar moeten blijven ofwel, bal in het spel). Mijn grip was soepel, niet super hard knijpend, rotatie was daar, vanuit de backswing ging die massa van mij naar voren. Met de rotatie erbij, werd het contact beter en beter, werd mijn balvlucht betrouwbaar en zelfs een slecht geslagen bal ging de kant op die als lijn gekozen was. en toen kwam Covid-19. Nadat er weer gespeeld mocht worden, heb ik vooral 9 holes gelopen. Het gevoel wat ik had, was niet helemaal daar. De laatste rondes stond ik toch weer te vervallen in oude fouten. Noem het bewijsdrang, concentratiegebrek, stijf lichaam, geen idee.

Het viel me in elk geval op dat ik de club wat vlakker wegnam. De rotatie was wel ok, maar de shift naar voren? Ik twijfelde daar sterk aan. Het was niet zoals het pre Covid was. Aangekomen maakte ik mijn zorgen kenbaar, plus het feit dat ik niet goed uit bunkers kwam. Enerzijds was mijn basispositie volgens mij niet helemaal goed, anderzijds merkte ik dat ik om een één of andere reden mijn swing vertraagde in de bunker. Dodelijk.

Eerst maar wat swings met de I8. Ik had ook de JPX 900 forged (project X 6.0) meegenomen, naast de MP18 SC (project X 5.5). Die MP-18 heb ik al meermalen geroemd. De impact, de feedback, de 'slap' op de bal. Maar ook de minder vergevingsgezindheid. Als liefhebber van mooie clubs moet ik dat aanvaarden. Accepteren. lang verhaal kort, we hebben wat vergeleken. De swing is ok. Set up, top, left shoulder down in de backswing, mooi centraal, indraaien, even de focus op de shift en turn en de ballen waren top. Soms als shift minder is, is de mis links maar verder? Shift! De compacte head van de MP 18 is fantastisch om te zien. Zeker tot i* geen enkele reden om dit ijzer in te ruilen voor meer vergevingsgezindheid. Wat ik wel ga doen is de i5&6 wisselen. De topline is visueel is groter bij de JPX, iets dikker (maar misschien maak ik mezelf dat wijs). Iets meer vergevingsgezindheid in de baan. Ga gewoon kijken in de baan. Ik voel overigens weldegelijk het verschik in club, JPX vs MP. De balans vind ik constanter dan bij de JPX. Die voelt iets zwaarder. Het brengt me echter niet van mijn stuk. Het geluid van de MP is mooier bij een centerhit. We gaan het eens proberen.

Verder zijn we de bunker ingegaan. Bal voorin, linkervoet open, gewicht op links handen wat lager. Beetje spelen met lange en korte bunkerslag, korter gegript en normale grip. Eerst zonder bal, toen met. Set up is top, linker voet op ruwweg 10.00, vlot de wrist hinge en durf te slaan. Voor mij dus echt een kwest van durven. Kom telkenmale net voor de bal in de bunker, goed 'umpff'. Trust your swing!

Om het af te ronden, chippen. Alsof je een lucifer strijkt. Heerlijk, ik kan rustig een middag chippen. Happy teacher, happy, happy student.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, 84425, Frank@Andalus

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #95 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Toepen moet zijn vlooien:)

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #96 door Leon1983
Beantwoord door Leon1983 in topic Big C, how a lesson maybe should be
Kan je die toelichten, het toepen? Ben wel benieuwd!

Over het mentale plaatje: eens met cf73 en jou. Is zeker iets waar ik ook echt nog veel kan winnen. Het visualiseren van de balvlucht maar dan gekoppeld aan voldoende technische kennis om te begrijpen wat er gebeurt. Work in progress.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #97 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Dat mentale Plaatje is crucial denk ik ja. Zo speelde ik in het begin altijd met het idee dat de bal de lucht in geslagen moest worden, de lucht in geholpen moest worden. Tot 1 van de forumleden de vergelijking met het oud Hollands toepen maakte. Toen vielen er heel wat kwartjes.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cf73

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden - 4 jaren 8 maanden geleden #98 door cf73
Beantwoord door cf73 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Leon1983 schreef : Noem het topspin, hou het bij het raken van de bal in de upswing: het gevolg is in ieder geval voor mij een veel betere rol op de bal.

imho is het niet hebben van een mentale plaatje wat de bal precies doet de oorzaak van het niet kunnen corrigeren als het "truukje" niet meer werkt. Dit omdat er dan geprobeert wordt om iets te bereiken wat niet bereikt kan worden, de gewenste bal roll of ball vlucht etc bestaan namelijk dan gewoon niet onder die omstandingheden.

speciaal voor jouw :) www.quinticsports.com/portfolios/quintic-ball-roll-systems/ www.quinticballroll.com/Quintic_Ball_Roll_Research.html en mogelijk iets te technisch

www.quinticsports.com/wp-content/uploads...n-of-a-Golf-Ball.pdf Different Phases Of
Motion Of A Golf Ball During A Golf Putt Across A Range Of Speeds

PS Ooit eens een korte discussie gehad met Geoff Mangum over dat geforceerd de-loften :) waren het er beiden over eens dat niet het deloften de oorzaak was van de verandering maar de aandacht voor de spierspanning die nodig was om te deloften die de daadwerkelijk veroorzaker was van de verbetering.
Laatst bewerkt 4 jaren 8 maanden geleden door cf73. Reden: correcte link
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, 84425, Leon1983, Martin

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #99 door Leon1983
Beantwoord door Leon1983 in topic Big C, how a lesson maybe should be

cf73 schreef :

Leon1983 schreef :

cf73 schreef :

Leon1983 schreef : ..... en er topspin op te krijgen....

wtf

Wat blink je zoals wel vaker hier uit met een goede, inhoudelijke bijdrage. Mooi onderbouwd. Altijd veel respect voor mensen die niet zomaar beginnen met roepen maar die hun best doen om uit te leggen hoe ze tot een bepaalde redenatie komen.

Als ik in 2020 nog moet gaan uitleggen waarom het praten over topspin een wtf is dan is dat net alsof er nog een discussie moet plaats vinden of de zon misschien toch niet om de aarde draait.

Als je het zou proberen zou je hier misschien meet gewaardeerd worden. Volgens mij heb je kennis zat namelijk.

Noem het topspin, hou het bij het raken van de bal in de upswing: het gevolg is in ieder geval voor mij een veel betere rol op de bal.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100 door cf73
Beantwoord door cf73 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Leon1983 schreef :

cf73 schreef :

Leon1983 schreef : ..... en er topspin op te krijgen....

wtf

Wat blink je zoals wel vaker hier uit met een goede, inhoudelijke bijdrage. Mooi onderbouwd. Altijd veel respect voor mensen die niet zomaar beginnen met roepen maar die hun best doen om uit te leggen hoe ze tot een bepaalde redenatie komen.

Als ik in 2020 nog moet gaan uitleggen waarom het praten over topspin een wtf is dan is dat net alsof er nog een discussie moet plaats vinden of de zon misschien toch niet om de aarde draait.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.052 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven