Gisteren het laatste rondje van het jaar gespeeld op de Noordwijkse gc.
Het was, zeker gezien de laatste dagen/weken, een prima golf dag. Droog, windkracht 3 a 4.
Ook de Noordwijkse heeft last van de hoeveelheid regen van de laatste weken. Het grondwaterpeil is ook in de duinen hoog. Met name op de lagere delen van de baan stond best veel water. Soms complete vijvers. Hole 10 was het ergst. Je slaat je drive over de eerste heuvel, vaak met rol naar beneden. Nu ligt er een vijver tussen de eerste en tweede heuvel over de gehele breedte van de fw. Genoeg ballen liggen er in, waar je niet bij kan. Droppen achter het water betekent wel dat je nog 180m naar binnen over hebt. Hole 2 was ingekort tot een korte par 4 om dezelfde reden. Verder lag de baan er top bij. Greens waren erg goed.
Van het spel had ik geen hoge verwachtingen. De afgelopen 2 weken flink in beslag genomen door familiaire omstandigheden. Het hoofd was niet bezig met golf.
Spelen op Noordwijk is een afwisseling van holes en weer condities. Hole 1 wind in de rug. Koude start, niet ingeslagen. Drive rechterkant, 2e schot links van de green. Geen u&d, bogey. Hole 2 erg ingekort dus. Drive over de heuvel, matige chip, 3 putts. Dan ga je het bos gedeelte in. Wind heeft minder invloed, het lijkt ook wel warmer.
Om bij hole 8 weer uit het bos te komen en volop in de wind. Hole 8 was volgens het boekje. Erg goede drive. Green net gemist. U&d par. Beste hole was 15. Het blinde tee shot moet je over het duin durven slaan. Dan kom je door de sloop links op de fw uit. Midijzer op de green voor par.
Redelijk tevreden met het spel. De houtjes gaan erg goed, die durf ik weer vol door te halen. De ijzers lukt dat nog niet. Gewoon te weinig snelheid in de swing. Het chippen is drama momenteel. Putten ook wel aardig, 32 putts. Uiteindelijk een rondje 86, 33 stbf.
Prima om het jaar mee af te sluiten.
.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: piglet, okidoki, Jimi Thing, taxgolf, Frank@Andalus, swinging daddy
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Vandaag dan Jackpot natal toernooi. Pins op belachelijke plekken, greens extra gemaaid en snel deze morgen. Gekkenhuis. 90% hcp verrekening, lekker staan spelen, erg goed staan spelen eigenlijk. 33 stableford punten was voldoende voor de gedeelde 1e plaats. Maar mijn score op de 2e 9 was minder goed en daarmee win ik niet en daarmee ook geen 550 eurotjes. Toch wel zonde. Was 4 over na 15 holes, maak een 3 putt op 16 en 17 en op 18 red ik wel geweldig m'n bogey met een up en down nadat ik m'n approach shank tegen een boom.
Stond goed te spelen, 3 birdies was een mooie bonus. 2 dubbels beetje jammer maar een 3 putt is zo gemaakt en als je dan geen GIR hebt is een DB zo gebeurt. Putter was echt vreselijk de laatste weken, vooral distance control. Maar gisteren net op tijd wordt ik weer wakker en de metronoom in m'n hoofd aangezet bij het putten. Distance control is dan bijna automatisch, ritme en tempo in de stroke terug en als je de snelheid hebt zie je de lijnen op 1 of andere manier ook met veel meer overtuiging.
Wedges ook weer waar ik ze gewend ben, tempo way, way, way omlaag gebracht, connected swing. Contact weer waar het moet zijn en ook hier distance control gewoon prima. Driver was hot, veel overtuiging, met focus op feel van draaien achter de bal. Echt lekker staan spelen en hoop ballen die eruit kwamen zoals bedacht en gewenst. Jammer van die 550 piekies:)
Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: piglet, okidoki, x-elf, canth, Cesare, taxgolf, 84425, Frank@Andalus, swinging daddy, SevenUp75
Lekker aan het golfen de laatste dagen. Weer is super, graad of 16, heerlijk zonnetje, voldoende om in de polo rond te lopen. De baan in goede staat en de greens zijn een plaatje. Eerder deze week matchplay met Andre en met 4 en 3 op de broek gekregen, steady van Andre en niet voldoende steady van mijn kant. Vooral op de greens is het niet geweldig, ook de wedges niet naar m'n zin.
Vanmiddag een bijzonder rondje in vele opzichten. Met Andre tegen Joao en Alex, beide spelers op de pro-golf tour. Kende Alex nog niet, nog weer overtreffende trap in goede speler en vooral lengte van de tee. Bizar wat een spel. Wedstrijdje over 9 holes best ball, wij krijgen 4 slagen mee, 10e op het spel. Van wit, niet echt in ons voordeel. Maar Andre en ik wisselen elkaar perfect af, parretjes van het steady spel van Andre en soms mijzelf en ik maak 2 mooi birdies die 2* winst op de hole opleveren. Uiteindelijk winnen we met 2 up van de boys.
Gewoon genieten van hoe goed die boys zijn, met welk een gemak ze lengte maken en hoe hun recovery spel is. Op de greens is het verschil ook duidelijk. Distance control is gewoon een stuk beter. Maar een gemiste putt blijft een gemiste putt ook al heeft die van hen meer kans om te vallen, als ze er uiteindelijk niet n gaan kunnen we best aardig bij blijven. Mooie banter onderling. We staan op hole 6 al 2 up en zowel Andre als ik hebben een putt van ruim 1m over voor halve met par. Dus de boys zeggen, die gaan we niet geven met 2 up. Counteren met, snap ik jullie zijn prof golfers en spelen voor het geld, dit kunnen jullie niet laten lopen.
2e 9 nog mp met Andre die ik met 1 down verlies. Gaat eerste 5 holes gelijk op, beide 1 boven. Dan maakt Andre 2 birdies op een rij en sta ik plots 2 down. Hole 16 win ik met een birdie, 1 down maar halven de laatste 2 holes met par en bogey voor uiteindelijk verlies op hole 18.
We zijn naast spelen ook bezig met vlagposities bepalen voor wedstrijd van morgen. Dat is de jaarlijkse jackpot match. Iedere deelnemer legt 30e in, 2/3 van de opbrengst gaat naar het personeel, de winnaar pakt de rest. Bijzonder wedstrijd met afslaan van achterkant van de gele tee boxes en vlaggen op onmogelijke posities. Vanmiddag dus met Andre die vlag posities bepalen. Enige criteria was dat we de bal vanaf 1m binnen ongeveer een meter van de hole moeten kunnen stoppen. Greens zijn behoorlijk snel nu dus op aantal holes is dat niet gelukt. Maar de vlaggen staan typisch op 1m van de rand op echt onmogelijke plekken. 4 putts gaan geen uitzondering zijn morgen en de-greenen al helemaal niet. 1 vlag midden op de green, lijkt makkelijk maar is duidelijk de lastigste plek op de green. Sterke slope. Wordt lachen morgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, piglet, x-elf, taxgolf, Frank@Andalus, swinging daddy
Putter: Odyssey White Hot Pro Rossie
IJzerset: Cobra Darkspeed One Lenght S,G,P,9,8,7
Hybride4: Cobra Darkspeed One Lenght
Driver: Callaway Rogue ST Max
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SevenUp75
Speelde vandaag met 3 aoc clubgenoten. Unaniem over eens dat de architect (A. Rijks) zich volledig vergalloppeert heeft op deze greens. De layout van de holes is prima. De greens passen totaal niet bij de rest van de baan. Ben benieuwd hoe de greens zich houden als ze firm and fast zijn.
Edit: het is nog maar de vraag of de 2 nieuwe holes van de hand van A. Rijks zijn. Mss weet iemand dat?
Het is een flinke mispeer geweest die greens. Bij de approach schoten op hole 14 en 15 schiet je bijna in de lach, extreem waar je tegenaan kijkt zeker als je dat met de rest van de baan vergelijkt. Als eigenaar van de baan / baancomissie kan ik vooral niet begrijpen dat je dit toestaat.
Het stelt de greenkeepers ook wel voor een flinke uitdaging. Je kunt het wel vergeten de greens een keer wat sneller te maken (op de hele baan) omdat die holes dan echt nergens meer over gaan, dat wordt gewoon circus. Je kunt gedag zeggen naar enige serieuze wedstrijd want de baan is daar eigenlijk niet meer voor geschikt.
En beetje zichzelf respecterend architect komt toch ook wel rap bij het punt dat het op papier er wellicht wel aardig uitzga maar in de praktijk het niet helemaal is. Jammer eigenlijk. Holes zijn wel de moeite waard.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, x-elf, swinging daddy