Ik heb er weer een paar matchplay rondes op zitten. Afgelopen zondag was finale van de MP clubkampioenschappen. Vrijdag in de voorbereiding een MP gespeeld tegen jonge gast waar ik vorig jaar finale tegen moest. Hcp 0.3 inmiddels, zonder strokes en mijn doel was minimaal hole 15 halen. Uiteindelijk wordt dat hole 18 waar mijn par halved. 4 birdies helpen, lekker golf, sta goed te spelen.
Zo anders was het afgelopen zondag. Tegen teamgenoot uit senioren team. Persoon die eerder dit jaar nog stevig de yips had. Ik moest 2 slagen geven en ik vond dat ik deze wedstrijd moest winnen. Wat een klote wedstrijd werd het. NIet onsportief of zoiets maar heel tight, van beide kanten en ik kwam er maar niet uit, 18 holes lang niet. MEestal speel en lach ik dat er wel uit na een paar holes. Hier bleef de match tight en bleef ik tight.
Was vooral bezig om niet te verliezen in plaats van deze match te winnen. Was ook vooral bezig met wanneer hij een foutje zou maken of zou shaken op de green. Gebeurde niet. Geen tel bezig om de wedstrijd te gaan halen en ben me daar tijdens de match bewust van maar kan het toch niet omzetten. En ik had anders van mezelf verwacht maar kon het niet omzetten, conftronterend.
OP hole 1 moet ik een slag geven maar die werk ik weg doordat mijn par met zijn bogey halved. 2 en 3 halven we met par, daar komt tegenstander goed weg, miralcle U/D uit de bomen op 2 en op 3 lipt m'n birdie put. Kom op hole 4 1 down maar pak op 5 die gelijk terug. Om op 6 m'n driver oob te slaan, weer 1 down, 7 halven we met par. 8 sta ik zo te twijfelen wat de wind boven het water doet, kies uiteindelijk club meer maar sla die met zo weinig overtuiging dat die het water vind. Verlies hole en kom 2 down. Hole 9, club minder van de tee volle overtuiging, overtuigende pw, hoef niet meer te putten. 1 down.
Hole 10, 11, 12 halve we met par. Hole 13 win ik met par, terug naar A/S. Hard werken om vervolgens op 14 bal weer te veel links van de tee te slaan. Proces in m'n hoofd is simpel slecht. Sla met die stok steady draw van de tee maar wind komt van links dus kies toch maar wat meer links op te zetten, draw komt, wind duwt niet terug en ik mag terugchippen naar de fw. Bogey verliest van par, 1 down.
Hole 15, zelfde windrichting, nu wel geleerd met startlijn teeshot, die is perfect, lekkere wedge tot binnen 1m. Tegenstander z'n chip voor birdie lipt uit, ik maak de birdie putt voor A/S. HOle 16 halven we met bogey, A/S. Hole 17, dogleg links slecht tee shot met goed resultaat, rechter rough. IJzer 8 tegen de wind in, die raak ik net wat dun komt nooit op hoogte waar wind wat gaat doen:) Door de green in de bunker met pin achterop. Rommel naar een bogey die verliest van de par van tegenstander.
Hole 18, moet slag 2 geven en moet de hole winnen. BEide goeie drive. Nog wel ruim 155m over, uphill tegen wind in speelt dat zeker 175. Ik mis green rechts, geen beste chip en par putt met >1m break scheert over de rand. Filip maakt ook geen U/D voor par maar z'n bogey maakt dat hij alsnog de hole wint en de wedstrijd wint.
Terechte overwinning voor hem en terecht verlies voor mij. Mentaal was het niet best. Had mezelf veel druk opgelegd met dat ik vond dat ik moest winnen. Merkte ook aan de clubleden dat het al een gelopen race was, deze kon ik niet verliezen. Dat lukt prima als je mentaal niet goed in de wedstrijd zit. Prima les weer zo!
Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging