Vraagje clubregels clubkampioenschappen stroke en matchplay

• Pol
  • Pol's Profielfoto
  • Head pro
  • Head pro
  • plus handicap - eajdngmijwaw
Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden - 1 jaar 2 maanden geleden #1 door Pol
De vraag is of er significant voordeel gehaald wordt uit de mechanische hulp. Dat lijkt me hier het geval (36 holes golfen komt ongeveer overeen met 25 kilometer wandelen).
Als je golf als een sport ziet, hoort het fysieke aspect erbij. Voor mij is het net discriminatie als sommigen die buggy wél mogen gebruiken, en anderen niet. Wat je wel kan doen: buggies toelaten voor iedereen (als er voldoende zijn, of bvb na de cut in de 2de 18)

Anders ligt het bvb bij leeftijd. Op sommige clubs hoor je weleens dat spelers onder 18 niet mogen deelnemen, maar zich moeten inschrijven in een apart jeugdkampioenschap.
Dat is natuurlijk je reinste onzin: de beste speler moet clubkampioen worden, ook als die 14 jaar is.

Gelijk krijgen vraagt méér dan gelijk hebben.
Laatst bewerkt 1 jaar 2 maanden geleden door Pol.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #2 door VEGA
Voor CK algemeen hebben wij de handicarts uitgesloten, men kan een verzoek indienen bij de HRC. Voor matchplay hebben we dit nog niet toegestaan, bij strokeplay wel. ONs doel is wel om zoveel mogelijk leden aan de CK te laten deelnemen.

Onderstaand de tekst uit ons wedstrijd reglement, met recent de aanvulling voor steps en scooters ;-)
14. Gebruik van handicarts, buggies en ander gemotoriseerd vervoer14.1. AlgemeenVoor algemene regels voor het gebruik van handicarts, buggies en ander gemotoriseerd vervoer wordt verwezen naar de toepasselijke Spelregels en reglementen op de website. Ter verduidelijking:· Een Handicart is een Handicart gebruikt door speler met een geldige Handicart Pas· Een Buggy is een Handicart gebruikt door een speler zonder geldige Handicart Pas· Ander gemotoriseerd vervoer t.b.v. rijden i.p.v. lopen kan zijn, scooters, steps etc.· Een elektrische kar t.b.v. vervoer van golftas is hier dus niet bedoeld.
14.2. Handicarts.14.2.1. Bij non-qualifying wedstrijden is het gebruik van een handicart toegestaan, tenzij expliciet anders wordt aangegeven.14.2.2. Bij qualifying wedstrijden is het gebruik van een handicart toegestaan mits de speler in het bezit is van een geldig Handicartpas. Andere vormen van gemotoriseerd vervoer zijn niet toegestaan.14.2.3. Bij clubkampioenschappen is het gebruik van een handicart niet toegestaan; daarentegen is bij de clubkampioenschappen voor senioren het gebruik van een handicart toegestaan voor degene die in het bezit is van een geldig Handicartpas of een medische verklaring waaruit blijkt dat het gebruik van een handicart noodzakelijk is.14.2.4. Men kan de wedstrijdleiding in voorkomende gevallen verzoeken een handicart te mogen gebruiken. De wedstrijdleiding besluit over het verzoek.14.2.5. Flightgenoten zonder Handicartpas mogen niet meerijden in een handicart; overtreding leidt tot diskwalificatie.
 14.3. Buggies en ander gemotoriseerd vervoer (scooters, steps etc)14.3.1. Bij non-qualifying wedstrijden is het gebruik van een buggy of ander gemotoriseerd vervoer toegestaan, tenzij expliciet anders wordt aangegeven.14.3.2. Bij qualifying wedstrijden en clubkampioenschappen is het gebruik van een buggy of ander gemotoriseerd vervoer niet toegestaan, tenzij de speler een medische verklaring heeft waaruit blijkt dat voor betrokken speler het gebruik van gemotoriseerd vervoer nodig is. En voorkomend geval wordt er echter de voorkeur aan gegeven dat de speler gebruik maakt van een handicart.14.3.3. Men kan de wedstrijdleiding in voorkomende gevallen verzoeken gemotoriseerd vervoer te mogen gebruiken. De wedstrijdleiding besluit over het verzoek.

Forget your opponents; always play against par.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #3 door okidoki

@Okidoki,

Kan je mij de contactgegevens van jullie Regel en Handicap commissie doorgeven.

PM met gegevens gestuurd

The Universe is under no obligation to make sense to you!

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #4 door Dr golf

Allen,

Zo heerlijk dat groepje golfgekken hier bij golfchat.
Leuke en zinvolle discussies (met hier en daar een knipoog).
Van deze groep kan je best bestuurslid sportzaken zijn.
Dan wordt het volgens mij echt een feestje.
In ieder geval super bedankt voor jullie hulp en feedback.

Vanuit ons bestuur hebben we voor nu geen redenen gevonden om de huidige regels m.b.t. de clubkampioenschappen SP & MP aan te passen.
Jullie input en discussies waren voor mij daar ook een waardevolle bron.

@Okidoki,

Ik ben n.l. wel nieuwsgierig naar hun overwegingen en kan er alleen maar wijzer van worden.
Check wel even of ze het toestaan of dat hun gegevens met me gedeeld worden.
Ik wil niet dat je eventueel aangesproken wordt i.v.m. het delen van "persoonsgegevens".

Gr. Ton
Misschien dat VEGA zijn gedachten erover kan laten gaan. Weet alles van de spelregels.

the conditions of a solitary bird are 5.

Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden #5 door okidoki
vraag staat uit.
Ik laat je weten

• Vraagbaak
  • Vraagbaak's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Op naar +1
  • Op naar +1
Lees meer
1 jaar 2 maanden geleden - 1 jaar 2 maanden geleden #6 door Vraagbaak
Allen,

Zo heerlijk dat groepje golfgekken hier bij golfchat.
Leuke en zinvolle discussies (met hier en daar een knipoog).
Van deze groep kan je best bestuurslid sportzaken zijn.
Dan wordt het volgens mij echt een feestje.
In ieder geval super bedankt voor jullie hulp en feedback.

Vanuit ons bestuur hebben we voor nu geen redenen gevonden om de huidige regels m.b.t. de clubkampioenschappen SP & MP aan te passen.
Jullie input en discussies waren voor mij daar ook een waardevolle bron.

@Okidoki,

Ik ben n.l. wel nieuwsgierig naar hun overwegingen en kan er alleen maar wijzer van worden.
Check wel even of ze het toestaan of dat hun gegevens met me gedeeld worden.
Ik wil niet dat je eventueel aangesproken wordt i.v.m. het delen van "persoonsgegevens".

Gr. Ton

---
Dat je doet wat je weet betekend niet dat je ook weet wat je doet en dat je weet wat je doet, houd niet in dat je ook doet wat je weet.
Laatst bewerkt 1 jaar 2 maanden geleden door Vraagbaak.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: okidoki

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #7 door taxgolf
In het algemene wedstrijdreglement staat genoteerd:
  1. Het is niet toegestaan aan spelers bij Kampioenschappen om gedurende de vastgestelde ronden gebruik te maken van enige vorm van gemotoriseerd vervoer, tenzij met vooraf- gaande toestemming van de Commissie.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden - 1 jaar 3 maanden geleden #8 door okidoki
Fyg

Ik heb in het leden-gedeelte gezien dat we een regel en hcp commissie hebben, een wedstrijd-commissie en ook een handicart-consul hebben.
Mocht je eventueel kontakt met hun op willen nemen voor het hoe en waarom het bij ons wel mag, laat dan even weten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 1 jaar 3 maanden geleden door okidoki.

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #9 door taxgolf

Let maar op: Woods mag gewoon met een buggy dadelijk als de LIV druk (if any) te groot wordt. Good old Tigre outdrove mr Thomas. Toch niet bepaald kort van de tee. Maar ja, doe het maar in een toernooi. Ik vond het zelf al lastig zat daaro in Portugal

Wedje maken? Dat gaat niet gebeuren dat Tiger een buggy mag gebruiken in 2023 ( in echte pga events).

Weddenschap loopt tm 2024....

Als het dan toch persoonlijke wordt: ik heb stevige twijfel of ik nu beter speel als ik samen met iemand anders in een Handicartdtdtd rij. Het komt nog al eens voor dat ik abusievelijk de verkeerde club heb gepakt en de mede cartist met de car bij zijn bal sta. enfin.

Ik zie mijn weddenschap wat pessimistisch in. Ik vraag me af of TW ooit nog golf gaat spelen. En zo ja, op welk niveau. Als hij nog in 2023 gaat spelen, dan gok ik op dat toernooi in Bermuda, op die baan waarvan hij deels eigenaar schijnt te zijn. Dan weten we of hij loopt of in de buggy zit.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #10 door roughseeker
Lastige taak. Niet elke vereniging heeft uitsluitend zulke gezellige, meedenkende, sociale en flexibele spelers als golfchat 

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

. Dus allereerst veel sterkte.

Het discriminatie-argument is echt bull shit. Kun  je als vereniging denk ik ook best communiceren. Als iemand fysiek niet in staat is om deel te nemen is de specifieke competitie misschien gewoon niet voor hem/haar weggelegd. Ik kan geen marathons meer lopen sinds mijn meniscus is geopereerd. Dat betekent niet dat ik word gediscrimineerd als ik niet met de auto of de fiets mee mag doen. Overigens is er bij marathons wel de mogelijkheid om met de rolstoel in te schrijven, maar dat is dan een eigen competitie. Net als de mannen en vrouwen daar gescheiden meedoen. Parallel: misschien een apart handicart clubkampioenschap. Met een beetje geluk is dat fijne lid van jullie dan de enige deelnemer, kan hij zijn naam op het bord in de kantine laten vereeuwigen.

Als iemand altijd in een handicart speelt is de handicap daar in principe natuurlijk ook op geënt. Als de clubkampioenschappen stableford worden gespeeld zou je iemand dan met fysieke beperkingen met die handicap mee kunnen laten spelen. Bij golf is iedereen in principe de eigen scheidsrechter, dus je moet ervan uitgaan dat die handicap representatief is en iemand een handicart gebruikt uit noodzaak. Dat principe is misschien niet voor elke golfer even geschikt als uitgangspunt, maar het is een principiële keuze binnen het spelletje. 

Je kunt ook een percentage aftrekken van de handicap bij het gebruik van handicarts. Veel organisatoren vinden dat heel leuk om te doen, maar dat zou dan wel weer discriminatie zijn 

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

We hebben het nu over handicarts, maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om een voordeel te pakken, die ook nog binnen de regels vallen. De meest voor de hand liggende is het gebruik maken van een caddie. Waarschijnlijk kan jouw geachte lid dan wel die extra 9 holes wandelen. Als hij nog vrienden heeft binnen de club, is dat ook een optie.

P.S. voor je verdere interne communicatie, handicart is met een t. De handicard is het kaartje dat bewijst dat lid bent van de stichting handicart. ;)

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, Frank@Andalus

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.044 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven