Vandaag was het boven verwachting lekker weer, nauwelijks wind. Althans mijn verwachting. Dus toog ik naar Groendael. Nog even zonder duidelijk plan. Tijd zat, dus ik dacht, beetje inslaan, spelen van rood met afslaan via ijzers en nog wat putten na. Focus op ontspannen slaan, het gevoel terug vinden, na maanden stilstaan met af en toe een bal slaan. Voor het eerst weer 9 holes gelopen en de baan wat beter bestudeerd. Men is bezig met prepareren. FW beschermen en sommige beschadigde delen bezanden, op een aantal plekken heeft men ter afschrikking vrij echt uitziende dode kraaien opgehangen zodat die beesten wegblijven. Ook de greens zijn soms licht beschadigd, maarrrr, zeer goed. Ontvankelijk, spin is mogelijk, snel en soms duivels listig qua break. Maarrr, lijn wordt beloond.
De DR heeft een waterpartij. Ik merk dat tussen de oren het gevoel er is dat ik bang ben mijn club te verliezen (vochtige handen) en dat die dan in het meertje plonst. Onzin natuurlijk, maar t is er toch. Inslaan ging lekker soepel. Na 15 minuten chip ik met een i9 en leg de ballen er lekker bij de hole. Ik doe jas en trui uit en loop naar de tee van 1, niemand in de buurt, dacht ik. Van rood Is de baan niet lang, 2201 km. 2 par 3, 1 par 5 en 6 par 4. Een ijzer 5 om af te slaan is genoeg op de par 4. Zoals gezegd, focus was vooral op het vinden van het gevoel, de swing. Dit ging na 2 holes de deur uit. Ik begin namelijk met 2 x par. Hole 1 is een subtiel doglegje. Sla je te ver dan breng je heuvels in play en de bunker. Links is waste area en daar wil je niet zijn. Ruimte op het oog zat. i5 en pw. Vooral die PW was ik blij. Niet naar de vlag maar midden green. 4 meter van de vlag. Mis de vogel, easy par. Put nog wat en zie nog een 1 bal starten (van geel). Ik loop door naar de par 3, einde van de green 145 meter, vlag achterop. I7. doel, midden green voor de vlag houden. Bal landt naast de vlag en rolt achter de vlag in de korte rough. Huh? enfin, chipje terug en easy par. Borst vooruit en in plaats van doel in het achterhoofd te houden, gaat het masculiene brein over tot bokito gedrag. De i5 mist links de fw, de i3 die ik als 2e bal sla, rolt 50 meter. Zucht. Geen i3 gevoel vandaag. terug chippen, slag en 2 put (met 2 ballen), beide bogey, 1 miste ik net de par. toch blijft dat masculiene gevoel in de buurt (sukkel). De i3 is dood in de hand. 1 hazenaaier en 1 50 meter bal. Die pak ik maar op. Vervolgens wreekt zich het gebrek aan baankennis. Hole 4 is de par 5, smal, water aan de hele linker kant een OOB ook nog eens. Mijn 2e slag, bal boven de voeten, is midden op het blad. Zo wil ik slaan, maar helaas draait de bal links naar het water toe. Jeweettoch, bal boven de voetjes. Volgende slag is niet best en de slag erna is helaas teveel voor de vlag gegaan. Maar goed, chip en put is nochtans een gimmi. Ik loop achter een 4 bal die onderling een match spelen. Ze laten me voor. Ik zeg nog, hoeft niet, maar zij staan erop. Erg vriendelijk. Ik ben in deze fase van mijn golfspel niet bestand tegen de druk en top 2x mijn bal. De bemoedigende blikken snijden door mijn opgeblazen ego. Ik kan het echt beter hoor, wil ik uitschreeuwen. Ik steek door naar 6 en sla daar goed met de i5 af. Mijn 2e i3 bal is wederom slecht. Zucht. Ik geniet met mijn gezicht in de zon. Hole 6 is een leuke hole waar water de fw inkomt. Ik zie de gele palen. Ik denk, ik leg op en schat totaal de afstand verkeerd in. Sla een heerlijk i9, zoals de golfgoden graag zien. Met een grijns aanschouw ik de balvlucht en zie een plons. Huh? Water dus klaarblijkelijk dichterbij. Ik bekijk de afstand nog eens. 145 meter. Ik sla wederom een prima swing met de i6. Zie de stuit, links naast de vlag op de heuvel, dat wel. Die bal moet er liggen. Dus niet, al vrij rap rolt de bal de helling af, zo het pad op en dan is er kennelijk geen houden meer aan. Aqua. Ik denk, leuk, even toveren. De green ligt fors hoger. Ik wil op de toch wel harde ondergrond een flop spelen. Tuurlijk, tok, tegen hout, plons in de aqua.Weer chippen en easy put. De korte par 3, speelt nu 82 meter, vlag net voorbij de hele grote bunker. Leuk. 1e bal met de 52 graden wedge is helaas net tekort. 2e bal voorbij de vlag en spint ruim anderhalve meter terug. Cool. Mijn Sandy hole ik bijna uit, spin uit de bunker, yes. 2e bal mis ik net de birdie, beiden easy par. Hole 8 is een bananen hole naar links. Ik denk, weer eens die i3. Plons in een niet heul breed slootje. Je moet goed je best doen. De i5 is wat teveel op rechts. Leuke hole, de linkerkant lijkt wat geblokkeerd, op rechts is veel ruimte. Ik heb 109 meter over. Mijn i9 raak ik niet heel goed en land voorop de green. chip en put. De slothole eindig ik zoals verwacht. 1e afslag wat teveel op rechts en op de andere fw, maar geeft prima schot naar de vlag. 2e bal is teveel rechts. Opgepakt. Vervolgens heb ik een downhell (ja, hel) ligging. Lang verhaal kort, ik sla 2 ballen in het aqua. Pas de 3e bal brengt mij de rust tussen de oren. De put was easy.
Na afloop een tosti gegeten om vervolgens nog even te putten en wat ballen geslagen.
Chip en put zijn mijn zorgen niet. Dit gaat heel goed. In de basis sla ik mijn ijzers goed, een paar keer redelijk en soms echt ruk. Dit heeft nog wel wat werk nodig. Het jaar is nog vroeg. De baan. Rustig, compact, wel slim ontworpen. Het zal even duren eer ik deze baan goed kan lezen. De verdediging zit denk ik vooral in de superieure greens. Heerlijke ochtend.
De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen