Gisteren de eerste 18 holes ronde van 2024 gespeeld. Eerder deze week al een aantal keer 9 holes einde dag rondes die meer lekker wandelen in de natuur als golfen zijn. Gisteren dus de eerste 18 holes, rare ronde eerlijk gezegd. De club is druk bezig geweest deze transfer window en er zijn 2 nieuwe spelers naar de club gekomen, beide rond +2 in hcp. De een de broer van de nieuwe bondscoach de ander een Deense golfer Emil, die jawel Andreas Kali vroeger als coach had. Emil, kan wel een balletje slaan. Kan vooral ver slaan. Had blijkbaar zojuist een clubfitting gedaan na vele jaren en kwam erachter dat zijn cruising clubhead speed met driver 121mph is. Dan sla je je 2iron dus ook een stuk verder als ik m'n driver sla. Het vergt ook wel regelmatig spelen om die snelheid onder controle te houden. Kleinste afwijking maakt dat het serieus fout gaat. Gisteren bijvoorbeeld 3*OOB van de tee. Maar ook een aantal bommen van drives gezien, niet normaal. En wat me verder bij de jonge boys met wat snelheid opvalt is het korte spel. Zeg vanaf meter of 50 en naar binnen, vooral uit de rough. Omdat ze zoveel snelheid genereren krijgen ze zoveel meer spin op de bal dat ze aggressiever kunnen zijn in hun short game. Beter gezegd, waar ik bij sommige schoten me geen laag trajectory kan veroorloven omdat ik te veel rol krijg uit de rough spelen zij die schoten laag en checken ze die ballen in no time. Dat lukt mij bij goede strike van de FW. Zit me nu af te vragen of ik die snelheid niet ook zou moeten kunnen genereren omdat het zo'n kort schot is en is het vooral lack of skill bij mij:) Anyway, leuk om met die jongens te kunnen spelen. Leuke ronde gehad maar gek zoals gezegd. Stond de hele week heerlijk te spelen van de tee, gisteren was en bleef het een grote struggle. Niet vreselijk maar nooit echt in control over de bal. Met de ijzers vergelijkbaar, nooit echt slecht maar nooit in control, zoeken, zoeken, zoeken. Begin hole 1 met een birdie hole uit van de short sided bunker. Hallo 2024. Echte verhaal is dat ik nooit in die bunker mag liggen met i9 in de approach en de vlag behoorlijk links op de green. Oftewel pull van meter of 20 denk ik. Hole 2, push drive rechts tussen de bomen. Maar heb een lijn, heb een vrij schot met een 8i die ik vet raak, 25m over naar de vlag, over heuveltje van de bunker tot op meter of 2. Putt met 2 cups break valt, blijft 1 onder. Hole 3, ijzer5 die ik mwah raak, iets kort, iets rechts, chip tot op meter en die hole ik voor u/D 2 van 2. Chippen is lastig omdat de baan zo soggy is, ik wordt er onbewust handsy van. Hole 4 wederom een ruk drive rechts de bomen in. laag terug chippen naar de fw, i8 over die ik keurig recht van de green druk, gelukkig net niet in de bunker maar wel een klote modderige ligging. Toe up chip die nog steeds niet best is, putt van 4m over voor bogey die ik maak. Terug naar level. Hole 5, best lekkere drive, goed tussenschot en pw over die ik over de green in de bunker sla, toch maar een gw nemen volgende keer. Kom er goed uit maar mis de 2,5m putt voor par. Onnodige bogey. Hole 7 was een lekkere drive, duff m'n gapwedge tot op 20m voor de green, vlag behoorlijk voorop, muddy lie. Focus op draaien met het lichaam en sla goeie pitch tot op 1,5m als ie wel downhill met een cup break. Die druppel ik erin, blijft 1 over. Hole 7, eerste fir, gir 2 putt par. Al was het niet stress free. Moet approach laag onder boom 1, hoog over boom 2 spelen. Dat lukt. 15m over met bijna 40cm break maar die leg ik naast de hole. Hole 8, 185m par 3 over water, sla m'n tee shot tot op 5m, putt breakt niet zoals ik denk maar tap in par. Hole 9, push driver weer rechts, punch hyride laag onder de boom tot in de greenside bunker. Kom daar mooi uit tot op 3m par putt lipt er uit. 2 over na 9 holes van wit is voor mij prima, onder de hcp. Maar niets voelt gemakkelijk, geen gevoel in m'n lijf, weet niet waar het clubhoofd is. Putten gaat gewoon heel goed en short game is ook decent wat maakt dat ik veel beter score als dat m'n gevoel zegt dat ik speel. Hole 10, drive weer lichte push rechts in de rough. Tussenslag met hybride die ik lekker omhaal links in de bomen. Heb een lijn als ik de bal maar laag kan houden. Hook een ijzer 8 tot op de green wel putt van ruim 20m over. Die leg ik bij de vlag, easy tap in par, ahum. Hole 11, duff een ijzer 6 tot 40m voor de green. Sla een super pitch van downhill lie tot op 2,5m, maar mis de putt. 3 over. Hole 12, lekkere drive, 75m over en sla 3kwart sw tot op 1,5m. Downhiller over die ik erin druppel bij contact zeg ik oh nee, denk dat ik 'm push maar hij gaat er keurig via de zijdeur in. 2over. Hole 13, par 5, push driver weer wat rechts maar prima speelbaar, best redelijk tussenschot met hybride tot meter of 40 voor de green. Soggy lie maar ik pitch over de bunker tot 30cm, birdie 3 van de dag en terug naar 1 over. Hole 14, push m'n driver tot net over de de greenside bunker. Net als in 20 cm, bijna geen stance en kies een 7i te punchen, prima contact maar tegen de stam van de boom die ik probeerde te ontwijken. Nog 70m over. Pitch halve gap wedge pin high tot op 3m en maak de easy par putt, ahum. Begin te denken dat het een serieuze ronde kan worden. Hole 15, by far meest lastige tee shot van de baan. Moet letterlijk lijn over de bomen rechts kiezen en draw slaan en die komt vandaag steeds niet tevoorschijn. Visueel erg lastig. Maar sla een bommetje die er wel uitkomt zoals ik wens, fairway met nog meter of 130 over. Bal boven de voeten, links van de green water. Ik draai te weinig en pull m'n approach keurig de vijver in. Drop, duff de pitch, nog een mwah pitch en 2 putts later een keurige triple te pakken. Zo weer terug in de comfort zone qua score. Hole 16, hybride 4 die ik wil laten faden maar kaarsrechts links door de green de bunker in gaat. Thin vervolgens m'n bunker shot de vijver in, op naar hole 17. Dogleg naar links pull m'n driver maar nog wel prima speelbaar. Meter of 85 over uit de rough, duff m'n pitch en mag van meter of 30 proberen U/d te maken. Te veel check op m'n chip en heb nog 4m over en die mis ik, hele softe bogey. Hole 18 pull driver links de bomen in, kan alleen terug chippen en sla ijzer 5 netjes de green op. 3 putt verder weer een nette dubbel te pakken. Bemoedigend: short game en putten en vooral mindset, vertrouwen waar dat mee gebeurt. Tee to green was echt een potje vandaag. Tenminste 18 holes lang niet het gevoel gehad dat ik in control was. Als dit dan het resultaat is dan mag ik niet klagen denk ik.
Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging